AJCN 19th International Congress of Nutrition
HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH TABLE OF CONTENTS
 QUICK SEARCH:   [advanced]


     


This Article
Right arrow Full Text
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow Supplemental data
Right arrow Purchase Article
Right arrow View Shopping Cart
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Right arrow Citation Map
Services
Right arrow Related articles in AJCN
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Right arrow reprints & permissions
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via HighWire
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by Hooper, L.
Right arrow Articles by Cassidy, A.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Hooper, L.
Right arrow Articles by Cassidy, A.
Agricola
Right arrow Articles by Hooper, L.
Right arrow Articles by Cassidy, A.
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 88, No. 1, 38-50, July 2008
© 2008 American Society for Nutrition


ORIGINAL RESEARCH COMMUNICATION

Flavonoids, flavonoid-rich foods, and cardiovascular risk: a meta-analysis of randomized controlled trials1,2

Lee Hooper1, Paul A Kroon1, Eric B Rimm1, Jeffrey S Cohn1, Ian Harvey1, Kathryn A Le Cornu1, Jonathan J Ryder1, Wendy L Hall1 and Aedín Cassidy1

1 From the School of Medicine, Health Policy and Practice, University of East Anglia, Norwich, United Kingdom (LH, IH, KALC, JJR, and AC); the Institute of Food Research, Norwich, United Kingdom (PAK); the Harvard School of Public Health, Boston, MA (EBR); the Heart Research Institute, Sydney, Australia (JSC); and Kings College London, United Kingdom (WLH)

Background:The beneficial effects of flavonoid consumption on cardiovascular risk are supported by mechanistic and epidemiologic evidence.

Objective:We aimed to systematically review the effectiveness of different flavonoid subclasses and flavonoid-rich food sources on cardiovascular disease (CVD) and risk factors—ie, lipoproteins, blood pressure, and flow-mediated dilatation (FMD).

Design:Methods included a structured search strategy on MEDLINE, EMBASE, and Cochrane databases; formal inclusion or exclusion, data extraction, and validity assessment; and meta-analysis.

Results:One hundred thirty-three trials were included. No randomized controlled trial studied effects on CVD morbidity or mortality. Significant heterogeneity confirmed differential effects between flavonoid subclasses and foods. Chocolate increased FMD after acute (3.99%; 95% CI: 2.86, 5.12; 6 studies) and chronic (1.45%; 0.62, 2.28; 2 studies) intake and reduced systolic (–5.88 mm Hg; –9.55, –2.21; 5 studies) and diastolic (–3.30 mm Hg; –5.77, –0.83; 4 studies) blood pressure. Soy protein isolate (but not other soy products or components) significantly reduced diastolic blood pressure (–1.99 mm Hg; –2.86, –1.12; 9 studies) and LDL cholesterol (–0.19 mmol/L; –0.24, –0.14; 39 studies). Acute black tea consumption increased systolic (5.69 mm Hg; 1.52, 9.86; 4 studies) and diastolic (2.56 mm Hg; 1.03, 4.10; 4 studies) blood pressure. Green tea reduced LDL (–0.23 mmol/L; –0.34, –0.12; 4 studies). For many of the other flavonoids, there was insufficient evidence to draw conclusions about efficacy.

Conclusions:To date, the effects of flavonoids from soy and cocoa have been the main focus of attention. Future studies should focus on other commonly consumed subclasses (eg, anthocyanins and flavanones), examine dose-response effects, and be of long enough duration to allow assessment of clinically relevant endpoints.


Related articles in AJCN:

Flavonoids and cardiovascular health: which compounds, what mechanisms?
Johanna M Geleijnse and Peter CH Hollman
AJCN 2008 88: 12-13. [Full Text]  



This article has been cited by other articles:


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
J. M Geleijnse and P. C. Hollman
Flavonoids and cardiovascular health: which compounds, what mechanisms?
Am. J. Clinical Nutrition, July 1, 2008; 88(1): 12 - 13.
[Full Text] [PDF]




HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH TABLE OF CONTENTS
Copyright © 2008 by The American Society for Nutrition