AJCN Cancer Health Disparities Conference
HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH TABLE OF CONTENTS
 QUICK SEARCH:   [advanced]


     


This Article
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow Purchase Article
Right arrow View Shopping Cart
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Right arrow reprints & permissions
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via HighWire
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by Beilin, L. J.
Right arrow Articles by Vandongen, R.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Beilin, L. J.
Right arrow Articles by Vandongen, R.
Agricola
Right arrow Articles by Beilin, L. J.
Right arrow Articles by Vandongen, R.

American Journal of Clinical Nutrition, Vol 48, 806-810, Copyright © 1988 by The American Society for Clinical Nutrition, Inc


REVIEW ARTICLES

Vegetarian diet and blood pressure levels: incidental or causal association?

LJ Beilin, IL Rouse, BK Armstrong, BM Margetts and R Vandongen
University Department of Medicine, University of Western Australia Medical School, Royal Perth Hospital.

Evidence that nutrients other than the major cations may influence blood pressure levels stems from studies of acculturated vegetarians and from randomized controlled dietary trials. Earlier studies of vegetarians focused on religious groups and on vegans, making it difficult to know whether their lower blood pressures were due to diet per se or to other aspects of lifestyle. Seventh-day Adventist vegetarians showed significantly less hypertension and lower blood pressures compared with Mormon omnivores, effects which were independent of differences in obesity and not due to altered sodium intake. Subsequently, controlled dietary intervention studies in healthy normotensive omnivores provided more direct evidence for a blood pressure-lowering effect of a lactoovovegetarian diet with reversible changes of 5-6 mm Hg systolic and 2-3 mm Hg diastolic occurring over 6-wk periods. Similar dietary effects in mild hypertensive subjects provides impetus for identifying the responsible nutrients.


This article has been cited by other articles:


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
L. M Steffen, C. H Kroenke, X. Yu, M. A Pereira, M. L Slattery, L. Van Horn, M. D Gross, and D. R Jacobs Jr
Associations of plant food, dairy product, and meat intakes with 15-y incidence of elevated blood pressure in young black and white adults: the Coronary Artery Risk Development in Young Adults (CARDIA) Study
Am. J. Clinical Nutrition, December 1, 2005; 82(6): 1169 - 1177.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
T. Psaltopoulou, A. Naska, P. Orfanos, D. Trichopoulos, T. Mountokalakis, and A. Trichopoulou
Olive oil, the Mediterranean diet, and arterial blood pressure: the Greek European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) study
Am. J. Clinical Nutrition, October 1, 2004; 80(4): 1012 - 1018.
[Abstract] [Full Text] [PDF]




HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH TABLE OF CONTENTS
Copyright © 1988 by The American Society for Nutrition